Fotografering för Pressbyrån på Musikhjälpen

I helgen som var så fotade jag för Pressbyrån som hade ett tält där de sålde varma drycker på Torget här i Umeå, till förmån för Musikhjälpen. Det hela gick ut på att besökarna själva fick bestämma hur mycket det ville betala för en kopp, och som många av er säker redan sett så var det ett företag här i Umeå som betalade 30 000 för en kopp. Ännu mer anmärkningsvärt, i mitt tycke, var att det var en 20-årig student som totalt betalade för 3700 (har jag för mig) för ett par koppar kaffe, då han hade bestämt sig för att var med på 3-topplistan som Pressbyrån hade i sitt tält. Det kallar jag engagemang!

Lite kul var att jag på söndagen fick gå in i buren och ta en bild på Molly och tjejerna från Pressbyrån när de lämnade över pengarna till Pressbyrån.

Nytt inköp - DJI Phantom 4 Pro

Har länge velat köpa en drönare, men det är nu först med DJI Phantom 4 som jag tycker kameran har tillräcklig hög upplösning och tillräckligt bra sensor för stillbilder och på Black Friday slog jag till på DJI Phantom Pro 4

Så i söndags var det dags för första testflygningen, det var rätt nervöst men måste säga att den är otroligt lättflygen så länge man tar det lugnt så är det inga problem. Dock är det lite runt omkring som man får tänka på, som att stämma av med flygtornet när man befinner sig inom flygzonen att det är ok att lyfta, sen måste man skaffa ett spridningstillstånd på  för allt material som man lägger upp offentligt. Sen hade jag kollat upp när solen skulle gå ned, och här uppe i Umeå så är solen inte upp så länge den här tiden. Fick tillstånd från flygtornet att gå upp vid 13.50, och då hade solen redan gått men det var fortfarande hyfsat ljust ute så det var inga problem att flyga. Men det var riktigt kul att flyga, och drönaren gör att man kan ta bilder och film från ett perspektiv som är helt omöjligt annars.

Så här kommer min första film med en drönare.

Porträtt advokat Andreas Nordberg

Förra året fotograferade jag porträtt åt en advokatbyrå nere i Stockholm, vilket jag skrev ett blogginlägg om här och nu behövde en av delägarna som bor här i Umeå ett nytt porträtt då byrån hade byggt om sin hemsida och behövde porträtt med naturlig bakgrund. Just naturlig bakgrund är något jag gillar att använda, även om det vanligaste fortfarande är vit bakgrund, då porträtten blir mer naturliga och levande.

Här kan ni se hur bilden används på deras hemsida.

Marknadsföringsbilder till Brandkonsulten

För några veckor sen var jag hos Brandkonsulten här i Umeå för att fotografera bilder till en marknadsföringskampanj som de skulle ha.

Jag valde att fotografera bilderna så enkelt som möjligt utan blixtar och naturligt ljus, tycker jag blir mer rörlig och har enklare att få de vinklar jag önskar. och variation i bilderna. Gillar verkligen den här typen av uppdrag, så tveka inte att kontakta mig om ni behöver hjälp med bilder till er marknadsföring.

Löpning Daniel & Anna

Förra helgen mötte jag upp Daniel och Anna i Obbola för lite löparbilder till bildbyrån. Vädret var inte det bästa, med regn och allmänt tråkigt väder. Men Daniel och Anna kämpade på bra, och jag tycker vädret passar in bra i höstfärgerna och omgivningen vi fotade i.

Stort tack till Daniel och Anna som ställde upp som modeller!

Test med speedlight

Något jag är dålig på att använda är speedlights, en mindre blixt som man oftast sätter direkt på kameran, i mitt fall är det en Canon 430 EX II. Men inför ett eventjobb jag gjorde för Synsam förra veckan där jag skulle fotografera mingelbilder och studioblixtarna blir alldeles för klumpiga, så kändes det som ett bra läge att testa min Canon-blixt.

Jag har radiosändare till min blixt, så jag kan sätta den på sidan om kameran, men eftersom jag planerade att skjuta blixten upp i taket på eventet och på så sätt få ett jämnt och mjukt ljus så valde jag samma uppställning här hemma. När jag ändå skulle testa blixten så passade jag på att ta lite bilder för min portfolio på Folio, med mig och Agnes.

Måste säga att jag gillar ljuset på bilderna, speciellt på den här typen av bilder då bilderna känns ljusa, fräscha och lättsamma vilket var känslan jag var ute efter.

Porträttfotografering Umeå

Klicka på bilden för att förstora den.

Behöver ni affärsporträtt eller profilbilder för er företag i Umeå? Antingen gör vi som Knowit en av mina återkommande kunder här i Umeå, och allt fler väljer att göra, att jag kommer ut till er och riggar min studio och utför fotograferingen på hos er. Eller så utför vi dem i min studio på Umestan Företags park, nära centrala Umeå.

Kontakta mig info@jonasfotograf.se eller ring på 070-360 65 87 för offert.

Stänger ned jgfotograf.se

Efter mycket funderande och vånda så har jag beslutat att stänga ned jgfotograf.se och samla allt under jonasfotograf.se.

Det har varit rätt rörigt att hålla reda på och uppdatera två sidor, och som det ser ut så straffar google mig för att jag har två sidor med för lika innehåll. Sen har jgfotograf.se aldrig känts helt rätt, så nu kommer jag helt och fullt satsa på och uppdatera jonasfotograf.se

Ny hemsida!

Har suttit några timmar och byggt om min hemsida nu, otroligt lätt med Squarespace som jag använder, att installera en ny design och ändra den efter eget tycke och smak. Har även passat på att uppdatera portfolion lite, men har lite nya bilder att lägga in från de senaste fotograferingarna jag har haft men det får bli lite senare. Ska även se om jag kan bygga om galleriet så att den visar bilderna över hela sidan, men det får jag också ta tag i längre fram.

Men säg gärna till vad ni tycker om den nya designen, eller om ni hittar någon länk som inte fungerar, eller eventuellt stavfel (vilket inte är otroligt).

Toughest familj 2017

Toughest Umeå 2017

Här kommer bilderna från årets Toughest Umeå 2017, riktigt roligt event att fota och hoppas jag får chansen att göra det igen!

Fjällvandring Kebnekaise – Abisko (nästan)

Nu är det drygt en vecka sen jag kom hem från min och Michael Jönsson vandring mellan Kebnekaise - Sälka - Nallo - Vistas - Alesjaure - Abiskojaure - Abisko (nästan). När jag skriver nästan så är det för att vi fuskade lite och tog helikopter från Alesjaure till Abisko, men återkommer till det.

Michael och hade varit uppe i Kebnekaise och fotat fantastiska yoga- och lifestylebilder några dagar, vilka några av dem ni kan se här, så jag gick jag själv från Nikkaluokta till Kebnekaise. Hade bestämt sedan innan att jag skulle ta båtskjutsen, så att det inte blev för lång vandring första dagen, vilket visade sig var ganska skönt då det hade börjat regna och blåsa ordentligt när jag väl kom fram till sjön. Sen hade jag 8 km´s vandring kvar efter båtskjutsen, och kom fram till Kebnekaise fjällstation vid 20-tiden. Hade tur och fick en av de sista sängarna i en sovsal med 20 andra personer, men även om jag var helt slut så sov jag inte speciellt bra den natten.

Nästa morgon mötte jag upp Michael och hans sällskap för en god frukost på fjällstationen. Efter det gick vi till Michaels stuga för att packa om och fördela tält och mat. Det slutade med att jag hade 25,5 kg´s i ryggsäcken, vilket visade sig vara i mesta laget. Egentligen hade jag packat rätt lätt, men kamerautrustningen vägde 5 kg och den frystorkade maten 5 kg så bara där var det 10 kg. Här kan ni hitta min packlista om någon är intresserad av kolla.

Sen började själva vandringen, vädret visade sig inte riktigt från sin bästa sida i början med 15 m/smotvind och regn. Men första delen av vandringen tyckte jag ändå gick riktigt bra, men när vi sedan vek av från Kungsleden och skulle ta vägen av sjön 360 så började jag bli låg på energi och vandringen gick rätt tungt. Så vi valde att ta en lunchpaus, Michael hade med sitt Hilleberg tarp, vilket vi satte upp och på så sätt slapp vi regnet och blåsten vilket var riktigt skönt. Sällan smakar maten så gott som efter några timmars vandring och utsikt över fjällen. Efter fått i mig energi och välbehövlig vila så kändes vandringen mycket lättare och vi gick på till några km innan Sälka där vi satt upp tältet för natten. Enligt kartan så hade vi gått ca 23 km, men enligt Hälsa-appen på min iPhone så hade vi gått nästan 30 km, 37 000 steg och 135 våningar. Även om appen kanske inte stämmer exakt så lovar jag att det kändes det i kroppen efter första dagens vandring. Planen var att vi skulle ta lite lifestyle-bilder vid tältet, men båda var rätt slut så det blev bara några snapshots från min sida.

Nästa dag hade vi ännu en lång vandring då planen var att vi skulle vara i Abisko på måndag, och det innebar att vi skulle gå till Vistas via Nallo vilket är ca 21 km från platsen där vi befann oss. Vi åt en god frukost bestående av havregryn, vilka jag hade mixat och blandat med kanel och salt så det enda vi behövde göra var att hälla på kokande vatten så blir det gröt efter några minuter, hårdbröd, mjukost och kaffe. Efter frukosten så packade vi ihop lägret och gick sista km till Sälka, där vi köpte på oss lite saker och jag passade på att ringa hem för att berätta att vi det gick bra än så länge. Vi fick även med oss ett brev som vi skulle leverera till stugvärlden i Vistas när vi kom fram dit. Efter ett mindre vad för min del, Michael lyckades ta sig över bäcken utan att ta av sig kängorna, så fortsatte vi uppför fjället några km innan vi kom upp till platån som man går på till Nallo. Vandringen var rätt tuff, med mycket sten och bitvis rätt blött så man fick hoppa på stenar och ta sig över mindre bäckar som kom från fjället. Efter platån så kom vi fram till en lite större bäck där vi var tvungen att ta av sig kängorna och vada över, och jag är glad över att jag valde att vandra med stavar då det underlättade vadet väldigt mycket. Överhuvudtag så är jag glad att jag valde att vandra med stavar då det hjälpte till både uppför, nedför och när man gick på alla hala stenar. Det sägs att man sparar 25% på knäna vid vandring nedför, och eftersom jag redan hade börjat känna av mitt vänsterknä så var det skönt att kunna avlasta det med stavarna.

Efter vadet så träffade vi på en riktigt skön äldre man, som året innan hade fått hjärtinfarkt och året före det blödande magsår, men trots det gick själv med sina två schäfrar, 26 kg på ryggen och ett tungt videostativ som vandringsstav. Vi stod och pratade ett bra tag, något jag verkligen uppskattar är alla spännande människor vi träffade under vandringen, innan vi fortsatte våran vandring mot Nallo. Just före stugan i Nallo så satte vi upp tarpet, och åt lunch med utsikt över den fantastiskt vackra dalen vid Nallo. Efter ett kort stopp i stugan så fortsatte vi våran vandring mot Vistas. Vandringen var bitvis rätt stenig och blöt, men gick på det stora hela rätt bra. Planen var att vi skulle slå tält vid berget Nallo och ta lifestylebilder, och med lite tur se och fotografera norrsken. För mig som bor i Umeå så är det inte helt ovanligt att man ser norrsken, men har aldrig fotat det uppe i fjällen så det hade varit fint om vi hade fått det. Men klockan började bli rätt mycket, vi var slitna och trötta efter en lång dags vandring, och vi hamnade längre och längre från vatten vilket vi behövde om vi skulle slå läger för natten. Så det slutade med att vi bestämde att vi skulle sova i stugan i Vistas, då vi båda var överens om att vi var inte ute på någon extremtur, utan vi var där för att vandra och njuta av bergen och landskapet. Sista biten fick vi gå med pannlampa då det börjat mörkna rätt ordentligt, men vi tog oss till slut till stugan. Väl där hade vi tur att få en hel sovsal för oss själva, och vi kunde bre ut oss ordentligt och hänga upp och torka våra kläder.

Efter en skön natts sömn så åt vi frukost och packade ihop utrustningen och begav oss av. Vi hade hört från några holländare som vi träffade i stugan att första 4 km vandring var väldigt blött och lerigt, vilket visade sig stämma väldigt bra. Vandringen gick igenom snårig björkskog där stora delar av stigen låg under vatten. Vi hade även hört att övre delen av Vistasdalen som vi vandrade i, skulle vara en av de vackraste dalgångarna i området, kanske hela fjällvärlden. När vi väl tagit oss igenom björkskogen så började landskapet öppna upp sig och höga fjälltoppar gick upp från floden som ringlade sig upp genom dalen. Vi hade uppfattat att vi gick i nedre Vistasdalen, och övre skulle komma i slutet av vandringen, och vi kunde inte riktigt ta in att det skulle kunna bli så mycket vackrare än område vi befann oss i. Efter ett tag så gick det upp för oss att vi faktiskt befann oss i den övre delen, och jag är beredd att hålla med om att det är en av de vackraste dalgångarna i svenska fjällen, alla fall av det jag sett. Här hade vi kunnat stanna länge och fotograferat då det var så otroligt vackert, men eftersom vi ville vara i Alesjaure till kvällen så hann vi bara ta några bilder innan vi fortsatte vår vandring. Vandringen var rätt jobbig då det var mestadels uppför, men vi tog många pauser för vila och njuta av landskapet. Till slut kom vi fram till en hängbro och ett vackert vattenfall, där vi stannade och tog några bilder. Efter det gick det brant uppför för att sedan plana ut, gick någon km över relativt plan mark innan vi kom upp på en höjd och såg en sameby som vi hade sett på kartan låg nära Alesjaure. Till sist kom vi fram till en skylt att det 1,5 km kvar till Alesjaure-stugorna och tror det var de längsta 1,5 km i mitt liv då vi började vara rätt sliten efter 17 km tuff vandring mestadels uppför.

Återigen var vi för sliten för att börja slå upp tältet så vi bestämde att ta in på STF´s stuga i Alesjaure, satt ett tag i sällskapsrummet och tog en öl, lite chips och ölkorv. Behöver jag säga att det smakade otroligt gott.

Sen frågade Michael mig om jag ville åka helikopter med honom till Abisko, om han betalade den. Trodde först att han skojade, men det gjorde han inte. Då jag var rätt sliten, hade ont i knäet och hälsena som inte var så nöjd så kändes det riktigt gott att hoppa på helikoptern dagen efter för 15 min flygtid istället för 1,5 dagars vandring som det annars hade blivit. Dessutom gjorde det att vi kunde boka om våra tågbiljetter och komma hem en dag tidigare, vilket var riktigt skönt.

Så stort tack till Kallax flyg och Michael för den flygturen!

Första fotograferingen i nya studion

Så var första fotograferingen avklarad i nya studion! Har inte fått i ordning allting än, men det är mer praktiska saker för förvaring av utrustning som behöver fixas. Men allt är klart för själva fotograferingen, vilket ni kan se på bilderna som jag tog på härliga Emil som kom förbi studion med sina föräldrar.

Hör gärna av er om ni också är sugen på att komma och hälsa på i studion!

Fjällvandring Nikkaluokta – Abisko

I morgon åker jag upp till Kiruna för vidare transport till Nikkaluokta för 6 dagars fjällvandring. På Kebnekaise fjällstation möter jag upp Michael Jönsson som jag sedan kommer att vandra sträcka Kebnekaise-Sälka-Nallo-Vistas-Abiskojaure-Abisko. Blir fint att förstärka mitt bildarkiv på Folio med nya vandringsbilder. Blir även intressesant att se hur mitt bildspråk förändrats över de fyra åren sen jag sist fjällvandrade, viket ni kan se bilder här nere.

När jag sedan kommer tillbaka så kommer jag ha tillgång till min nya studio på Umestan, men det kommer jag berätta er om när jag kommer tillbaka!

Porträttfotografering Umeå

En kompis hörde av sig för han behövde ett nytt porträtt till en blogg för Umeå Universitet. Vi bestämde träff på Östra Station här i Umeå, då jag fotograferat där tidigare och vet att det är fint ljus där. Gjorde det så enkelt som möjligt och använde bara naturligt ljus från det stora fönstren som hela byggnaden består av.

Timelaps - uppsättning av studsmattan

Igår satte jag upp studsmattan, har dragit lite på det då vädret inte har varit det bästa här uppe, men nu såg det ut att bli lite varmare framöver så då var det lika bra att ta tag i det. Som jag skrivit tidigare ska jag försöka fokusera lite mer på video i år, och utforska det mediet lite mer så jag passade även på att göra en kort timelaps av det när jag ändå höll på.

Eventfotografering Umeå

Många företag har olika typer av event under året, det kan vara allt från större galor, invigningar, produktlansering, eller bara en helt vanlig personalfest. Något som verkligen kan höja kvaliteten på evenemanget är att anlita en riktigt fotograf som dokumenterar eventet, för era anställda, kunder, sponsorer och inte minst till era sociala medier. Jag har stor erfarenhet att fotografera större event, så nästa gång ni planerar ert event, ta gärna kontakt med mig så berättar jag mer hur jag kan hjälpa just er!

Nytt inköp - Sigma 85mm f/1,4 DG HSM Art

Så efter en del vånda och funderingar så sålde jag till slut mitt älskade Canon 85/1,2 II, och köpte ett Sigma 85mm f/1,4 DG HSM Art. Än hur mycket jag gillade mitt Canon och dess magiska bakgrundsskärpa så störde jag mig på den långsamma autofokusen och den kraftiga kromatiska abberationen (här kan ni läsa vad det är). Är riktigt nöjd med mina andra Sigma gluggar, har i dagsläget 20mm, 35mm, 50mm och nu 85:an, och ångrar jag mig går det alltid att köpa en ny Canon 85:a.

Tog några snabba testbilder igår, där jag mest ville se skärpan på full öppning, och jag blev inte besviken.

Originalbild

100%-utsnitt

En till testbil

Ska försöka ta mig ut i helgen och fota lite mer med gluggen, så jag får testa hur autofokusen fungerar, speciellt i motljus, men även hur den hanterar kromatisk abberation som sagt var ett stort problem på min Canon 85/1,2.

Alternativ prismodell - Fast pris per bild

Som jag anger på länken Om mig, så använder jag mig av två prismodeller så att det ska bli så bra och smidigt för er som kund.

Dels använder jag mig av en ganska vanlig prismodell där jag tar betalt per timme. Men sen erbjuder jag även Fast pris per bild, alltså ingen timtaxa. Det som menas med detta är att ni inte betalar något för själva fotograferingen, utan jag tar bara betalt för själva leveransen - alltså bara de faktiska bilder ni vill ha.

Apelögamodellen

Jag läste först om denna prismodell hos en bildbyrå i södra Sverige, Apelöga, därav namnet.

Så här går det till rent praktiskt

1. Du anlitar mig för att fotografera

2. Jag planerar, riggar och fotograferar, utan att ni förbinder er till något.

3. Jag gör ett första urval av bilderna som jag skickar till er.

4. Ni väljer ut de bilder ni vill ha.

5. Du betalar ett fast pris per bild.

Detta ingår

• Fotografering

• Planering

• Eventuell research av location eller modeller

• Bildurvalsprocess

• Grundläggande bildbehandling

• Anpassning för tex webbsida, Instagram eller LinkedIn

•  Digital leverans

• Resekostnad inom Umeå kommun

• Fri användningsrätt till alla bilder du köper.

Eftersom ni bara betalar för de bilder ni vill använda så vill jag ta så många bra bilder som möjligt, bilder som ni verkligen har nytta av i er verksamhet.

Prislista

• Första bilden: 3 000 kr

• Följande bilder: 500 - 2000 kr /st

Kostnader kan tillkomma för längre resor, rekvisita och modeller. Priserna variera beroende på uppdragets karaktär..

Kontakta mig för en offert!